Nytt inköp - Kaffekvarn blev till LCHF-TUNNPANNKAKOR

Som sagt I går fredag gjorde jag ett nytt inköp till mitt kök.
En kaffekvarn.


Och det kan ju tyckas lite märkligt eftersom jag INTE DRICKER KAFFE.
Men syftet med den var inte att mala kaffe bönor utan att i stället kunna mala t ex nötter och kokosflingor till mjöl.
Och det fungerade alldeles utmärkt.

Så i går fick min familj

LCHF-Tunnpannkakor till middag.

Det innebar:

KOKOSPANNKAKOR

     

Recept:

4 port:

10 ägg
1 påse kokosflingor
5 dl vispgrädde
50 gr. smör

Mal kokosflingorna i kaffekvarnen
 (Bullit går oxå använda om ni har en sån).

Blanda alla ingredienserna utom smöret och låt det svälla ca 15 -30 minuter.

Innan du börjar steka smält smöret och vispa ner i smeten.

Stek på medelstark värme.

Jag hade 1 dl smet till varje pannkaka och jag slog bara det mitt i pannan från dl-måttet och brydde mig INTE om att vicka på panna för att sprida ut smeten, kakan behöver vara lite tjock för att gå att vända.

Låt de steka till fin färg.

Jag serverade Önos Lågkalori-Hallonsylt till, den innehåller "endast" 9 gr Kolhydrater/100gr (nästan tillåten)
och vispad grädde.
Vi hade också stekt bacon till för den som ville att det skulle bli lite mer "matigt".

Det vart supergott och man vart kanon mätt!

1 portion Kokospannkaka ger:

2,55 g Kolhydrater
6,76 g Protein
34,8 g Fett

Då har jag INTE räknat med sylt, grädde och ev, bacon.

Ja, det är bara att prova för den som vill.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag provade att göra pannkakorna, men jag e inte sådär jätteförjust i kokos så de blev ingen höjdare för mig.

2009-02-18 @ 13:18:34
URL: http://mikalela86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0